الجمعة، 20 فبراير 2015

بيقول ماعندوش vision وهو عنده جوة


لما بيكون عندك  فكرة start up و عايز تعمل community على الface book وهتبدأ بالصلا عالنبي تحط strategy اول حاجة بتفكر فيها هي الvision وال mission وال objective والgoal ودول بقى اهم حاجة واغلس حاجة في نفس الوقت.

مش عشان مش بتعرف تطلعها أو تحدد انت عايز ايه .. بالعكس ابسلوتلي بس عشان كلنا بنتلخبط فيهم ومبنعرفش نحددهم.

يالهوي لما تيجي تقعد انت والتيم بتاعك تحددوا انهي  الvision وانهون الmission بتاعتكم ..بط بلدي بيكاكي اه والله .
واحد يقولك احنا الvision بتاعتنا نجيب جون والتاني يقوله لا ياحبيي دي الmission والتالت العميق بكل روقان لا ده ولا ده ,ده الobjective .وهو ده المفروض يعني انه مادام جون جي من كلمة goal يبقى ايه .. اللي هو لو جبنا حمادة هلال كان زمانه حلها !

وعشان اللخبطة دي ونحل الالتباس اللي عند البعض احسن طريقة انك تربطها بمثال وتقيس عليه بعد كدة .. افرض يعني انك انت شوقي غريب  ومعاك المنتخب وعندك لاقدرالله vision يبقى المفروض ان الvision بتاعتكم انكم تمسكوا كاس العالم .. قبل ما تموتوا او احنا نموت :/
الvision غالبا بتبقى عبارة عن مشهد مستقبلي مابتشفهوش غير في خيالك  بتلقطله صورة وتبقى في ذهنك طول الوقت #تنمية_ببشرية_ستايل . يعني زي  I have a dream زي أنك عايز تبني community للناس اللي بيحبوا

يبقى لازم تعمل أيه  بقى عشان تشوف  الvision دي في أرض الواقع , صح لازم يبقى عندك mission , يعني المفروض لو أنت شوقي غريب يبقى الmission بتاعك انك تحسن مستوى اللعب اللي عندك  عشان توصلوا للنهائيات  ..
الmission بتبقي خطوات اعتبارية او انتقالية يعني دايما بتسال نفسك أيه اللي محتاج أعمله  عشان احقق  الvision بتاعتي ؟ محتاج اننا نعمل كذا.يعني لو أنت عندك vision انك تبني community عن السفر و السياحة ,أيه الmission بتاعتك أنك  تحبب الناس في السفر وتساعدهم في انك تخلي السفر بالنسبة لهم متعة .

واللي هيساعدنا في تحقيق الmission هو عمو الobjective وده ممكن نجزئه على كل خطوة من خطوات الstrategy أو ممكن ناخدها لوكشة واحدة .. انا من رايي نعمل الاتنين  عشان تبقى محدد انت هتعمل ايه بالظبط .
الobjective عامة هدف بيكون ضمني .. يعني أيه الهدف اللي هبني على أساسه الstrategy وهيساعدني أني احقق الmission بتاعتي .. المفروض الobjective بتاعك كشوقي غريب أنك تكون الأول على مستوى المجموعات ..وتكونوا أقوى فرقة في الموسم . زي مثلا الobjective بتاعك ك start up انك تكون الأول في المجال ده .. أو احسن واحد بيعرف يعمل كذا.


 الgoal بقى انك  توصل لعدد X من النقط  وx من الاجوان وده بيعتمدعلى تحليلك للcompetitor اللي قدامك اللي هنتكلم عليه في المرات اللي جاي.. وبناءا على الكلام ده هتعملوا الstrategy بتاعتكم وهتبقى حاجة سهلة لأنكم ظبطوا الأساس اللي فوق  .. دي كانت فكرتي واخر ما توصلت اليه في الvision وال mission والobjective والgoal . وضربت عليه مثالين مش مثال واحد ..كلواحد وصل للسطر ده يتفضل مشكورا يقولي امثلة تانية من واقع الحياة توضح مفهوم الvision والmission وخلافه عنده , حتى تعم الأفادة وهكذا و بالمناسبة حد يشرحلي يعني ايه تسلل ؟  :P